Sobota, 21 Października 2017
Rekomendacje

MĘŻCZYZNA POD PRYSZNICEM

Odprężający żel pod prysznic z najnowszej linii Yego Sensitive, oparty na funkcjonalnej recepturze

JAPOŃSKA MOC OCZYSZCZANIA

Japoński kosmetyk rozpoczynający rytuał pielęgnacji twarzy.

OLEJKI DLA MIĘKKIEJ SKÓRY

Delikatny balsam do ciała, który zawiera pielęgnujące olejki. Zapewnia głębokie, 24-godzinne nawilżenie. Sprawia, że skóra staje się nawilżona, gładka i promienna.

Serwisy


Asortyment

2017-02-14

Jak skutecznie sprzedawać produkty będące w promocji


Współczesny konsument jest świadomy i wyedukowany. Nie kupuje produktów, których nie potrzebuje. drobiazg dodany w gratisie nie jest już tak kuszący jak kiedyś. jednak dobry handlowiec wie, jak wykorzystać pragmatyczne podejście klienta do zakupów.


To były zwykłe zakupy pod koniec dnia. Idąc do drogerii planowałam trzymać się listy, na której widniały pozycje: szczoteczka do zębów, żel pod oczy i płatki kosmetyczne. Planowałam wydać na to nie więcej niż 30 zł. Jak to się stało, że z konta zniknęło ponad dwukrot¬nie więcej? Promocje! Najpierw zatrzymałam się przy regale z luksusowymi kosmetykami, na którym wisiał baner „obniżka o 50%”. Rachunek był prosty: kosmetyk znanej marki kosztuje połowę ceny. Szyb¬ko zrezygnowałam, gdyż okazało się, że owszem jest o połowę tańszy, ale dopiero wtedy, gdy kupię jeden produkt w cenie regularnej. Dumna z siebie, że nie dałam się nabrać na marketingowe triki, sta¬nęłam przy kasie. I tu zarzucono na mnie sieci: regał z kategoriami produktów, które sprytnie ominęłam w sklepie, bo nie było ich na mojej liście. Sama nie wiem, kiedy w koszyku wylądował szampon, żel pod prysznic i mleczko do ciała, bo ich cena była bardzo korzystna. Nie jestem wyjątkiem – zdaniem większości Polaków, najlepszą i skuteczną promocją jest obniżka ceny produktu lub usługi.

Poznaj preferencje, by skutecznie zarządzać promocjami
Jak wynika z Monitora Promocji 2016 ARC Rynek i Opinia, Polacy lubią promocje i chętnie biorą w nich udział. Zmienia się jednak stosunek do różnych form promocji wynikający z rosnącej świadomości konsu¬mentów. Eksperci podkreślają: o ile zainteresowanie obniżką ceny produktu czy usługi się umacnia, o tyle formy promocji wymagające większego zaangażo¬wania konsumenta słabną, zwłaszcza w sytuacjach, kiedy korzyść nie jest jednoznaczna i gwarantowana. Niemal o połowę spadł udział respondentów w pro¬mocjach powiązanych z akcjami charytatywnymi.
Ponadto konsumenci coraz rzadziej korzystają z pro¬mocji, w ramach której otrzymują gratisowo inny produkt lub usługę. Część klientów stara się mieć na uwadze to, by korzystanie z promocji nie prowadziło do kupowania rzeczy, których nie potrzebują.
– Wieloletnie doświadczenia zakupowe Polaków, w tym korzystanie z promocji, powodują, że ten instrument marketingu opatrzył się im – mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. – Polak ma styczność z promocjami już od ponad 25 lat. Wie, czym są, zna ich zalety, poznał również ich wady. Zarządzanie promocjami jest zatem coraz trudniejsze i wymaga pełnej wiedzy o preferencjach i oczekiwaniach polskich konsumentów.
Wyimek
Polscy konsumenci mają do czynienia z promocjami już od ponad 25 lat. Ten instrument marketingu opatrzył się im. Wiedzą, czym jest, znają jego zalety, ale poznali również jego wady. Część klientów stara się, by korzystanie z promocji nie prowadziło do kupowania rzeczy niepotrzebnych.
Ramka

UDZIAŁ POLAKÓW W WYBRANYCH PROMOCJACH W 2016 ROKU*
82 % Obniżka ceny produktu lub usługi
56 % Większa ilość produktów/usług za tę samą cenę
34% Przy zakupie produktu lub usługi inny produkt albo usługa gratis
24 % Testowanie produktów
8 % Konkurs


*źródło: Monitor Promocji 2016, ARC Rynek i Opinia, październik 2016



 Polak szuka okazji Do korzystania z promocji przyznaje się aż 97% Polaków, a 44% z nich to tzw. promo hunters, osoby aktywnie szukujące korzystnych ofert – wynika z 1. edycji raportu „Promo Hunters. Polacy w pogoni za korzystnymi ofertami” przy¬gotowanego na zlecenie MyShop.mobi, dostawcy aplikacji mobilnej łączącej sklepy z klientami. Autorzy raportu wyróżniają też takie grupy klien¬tów jak „smart shoppers”, którzy kupują anali¬tycznie, „now shoppers” kupujący pod wpływem chwili oraz „social shoppers” – dla których zakupy to cały proces społeczny. – Dotarcie do każde¬go z nich to spore wyzwanie dla handlu – mówi Maciej Tygielski, CEO, MyShop.mobi. Polacy szukają promocji średnio w dwóch typach źródeł i są one różne w zależności od kategorii zakupowej. O ofertach produktów spożywczych dowiadują się z gazetek promocyjnych (34%), sklepów online (16%) i aplikacji mobilnych grupujących różne oferty (16%). Gazetki promocyjne są też najpopularniejsze w przypadku zakupów z kategorii „Uroda” (37% wskazań), ale w tym przypadku liczą się także me¬dia społecznościowe (27%). Jak podkreśla Maciej Tygielski, respektowanie tych preferencji zapewnia dotarcie do większej grupy konsumentów, należy jednak pamiętać, że młodzi konsumenci są otwarci przede wszystkim na nowe media i kanały mobilne.


Dostosuj nośniki i ofertę
Głównym źródłem informacji o promocji dla klientów pozostają gazetki reklamowe. Jednym z najważniejszych źródeł jest też tzw. „regał sklepowy”. Wskazówką dla menadżerów ds. sprzedaży i marketingu oraz konsultantów jest więc wyodrębnienie strefy, w której zostanie wyeksponowane stoisko z artykułami promocyj¬nymi. Warto umieścić je w strefie przykasowej, by zwiększyć szanse na sprzedaż impulsową. Zakup impulsowy to nabycie nieplanowanej uprzednio rzeczy, które jest dokonane pod wpły¬wem odruchu. Ważna jest tu też rola sprzedawcy, który w odpowiedni sposób zwraca uwagę na ofertę promocyjną.
Klient rezygnuje,
dowiedz się, dlaczego
Mimo optymistycznych danych mówiących o tym, że chętnie korzystamy z promocji, nie każda akcja marketingowa kończy się sukcesem. Eksperci ARC Rynek i Opinia podają, że polski konsument, coraz bardziej świadomy i wyedukowany, zauważa, że korzystanie z promocji nie zawsze mu się opłaca. Nie kupuje produktów, których nie potrzebuje lub których nie zdąży wykorzystać przed upły¬wem terminu ważności.
Odsetek osób, które miały negatywne doświadczenia z promocjami, utrzymuje się na poziomie 10%, a najczęściej wskazywane przez konsumentów problemy to: zawyżanie ceny przed wprowadzeniem promocji, produkty przeterminowane lub wadliwe, niewywiązywanie się organizatorów promocji ze zobowiązań oraz niejasne zasady promocji.
Wyniki badań obalają też mit, że promocje są domeną kobiet. Autorzy raportu „Promo Hunters. Polacy w pogoni za korzystnymi ofer¬tami” zaznaczają, że kobiety aktywnie poszukują promocji częściej niż mężczyźni (19% vs. 14%), ale zakupy „smart”, czyli sprytne, interesują tak samo konsumentów obu płci (po 17% wskazań). Także wyprzedaże nie są domeną kobiet. 18% pań śledzi, kiedy się zaczynają, i korzysta z nich, ale w przy¬padku panów ten współczynnik jest niższy tylko o 2 p.p. Warto zatem nadążać za zmieniającymi się preferencjami współczesnego konsumenta.

Ramka


Warto wiedzieć!
Tylko 3% Polaków nie korzysta
z promocji.* W kategorii „Uroda” i „Moda” z promocyjnych ofert korzysta 93% klientów. Co trzeci klient korzysta z czasowych obniżek cen produk¬tów (32%) i promocyjnych cen na drugi i kolejne produkty (29%). Polacy lubią kupować mądrze, szczególnie jeśli sklep proponuje oferty dla lojalnych klientów (22%), aktywnie szukają promocji (22%) oraz śledzą wyprzedaże i chętnie z nich korzystają (21%). Co trzeci Polak ma negatywne spojrzenie na promocje, z czego 18% ma do nich ograniczone zaufanie, a 16% uważa je za powtarzające się i nieoryginalne.


 *źródło: badania „Promo Hunters. Polacy w pogoni za korzystnymi ofertami” przygotowane na zlecenie MyShop.mobi, 2016


Tekst IRINA NOWOCHATKO-KOWALCZYK
 







Komentarze:



Nowości apteczne

Sekret nieskazitelnej skóry od Avène

Kremowe podkłady w kompakcie Avène Eau Thermale umożliwiają bezpieczne tuszowanie wad skóry, podkreślając naturalną urodę cery.

URIAGE HYSÉAC 3-REGUL KREM KOLORYZUJĄCY SPF30

URIAGE prezentuje nowość, krem koloryzujący HYSÉAC 3-REGUL SPF 30. To produkt o lekkiej konsystencji, który skutecznie działa na wszystkie przyczyny trądziku.

Linia Iwostin HYDRO Sensitia® kliniczny* wymiar nawilżenia skóry

Miejskie życie i jego wciąż rosnące tempo zagrażają wrażliwej skórze. Ciągle narażona na szkodliwe działanie smogu, klimatyzacji, stresu czy promieniowania UV, szybciej traci wodę i w konsekwencji w ciągu dnia staje się coraz bardziej wysuszona.

Magazyn Kosmetyki


Newsletter


O portalu | Reklama | Zespół | Polityka prywatności | Mapa serwisu created by Visualteam

Magazyn Kosmetyki na facebook